Marketing educacional: propostas e desafios para uma instituição de educação básica
DOI:
https://doi.org/10.22167/2675-441X-20210592Keywords:
planejamento educacional, estratégia de mercado, competitividadeAbstract
There has been a growth in the number of private companies active in the area of Education, particularly Basic Education. Therefore, the marketing actions carried out in this segment are important instruments in terms of positioning and competitiveness in the market. In this sense, this work aims to examine the marketing mix of a private institution of basic education and discuss the following aspects: promotion, people, and physical evidence. It also aims to propose some strategies with regard to educational marketing. To this end, I used the following data from that educational institution: satisfaction surveys, and internal reports on the retention and attraction of new clients. The information showed that, due to the particular characteristics of the services, the institution can adopt measures that, apart from not having a profound impact on its planning, allow for the increase in the degree of satisfaction of its clients, and for a consequent increase in loyalty.
References
Agência Curitiba de Desenvolvimento e Inovação. 2010. Perfil Econômico da Regional Matriz. Disponível em: <http://www.agencia.curitiba.pr.gov.br/arquivos/regionais/perfil-economico-regional-matriz.pdf>. Acesso em: fev. 18, 2019.
Benini, K.; Scheid, E. 2013. Fatores influenciadores no processo de decisão na escolha da escola de ensino particular. Revistas Destaques Acadêmicos, 1. Disponível em: <http://www.univates.br/revistas/index.php/destaques/article/view/259/255>. Acesso em: mar. 24, 2019.
Bertolla, F.L.; Eckert, A.; Dorion, E.C.H.; Nodari, C.H. 2015. Capital intelectual como recurso na retenção de clientes. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, 9. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/283016932_Capital_intelectual_como_recurso_na_retencao_de_clientes_INTELLECTUAL_CAPITAL_AS_A_RESOURCE_IN_CUSTOMER_RETENTION>. Acesso em: mar. 12, 2019.
Carneiro, M.M.C. 2015. Marketing educacional: Um estudo comparativo das atividades de marketing. Tese de Doutorado em Administração. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo, SP, BR. Disponível em: <https://teses.usp.br/teses/disponiveis/12/12139/tde-22022016-130911/publico/CorrigidaMartaMaria.pdf>. Acesso em: 25 jan. 2019.
Couto, A.F. 2015. Satisfação e Lealdade de Clientes: Índice NPS. Monografia - Pós-Graduação em Pesquisa de Mercado Aplicada em Comunicações. Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, SP, Brasil. Disponível em: <http://www2.eca.usp.br/pospesquisa/monografias/Amanda%20Falchetti%20Couto.pdf>. Acesso em: 11 nov. 2018.
Federação de Comércio de Bens, Serviços e Turismo do Paraná [Fecomércio-PR]. 2019. Pesquisa de Endividamento e Inadimplência do Consumidor. Disponível em: <https://www.fecomerciopr.com.br/sala-de-imprensa/noticia/parana-tem-90-das-familias-com-algum-tipo-de-divida/>. Acesso em: mar. 22, 2019.
Heskett, J.L.; Jones, T.O.; Loveman, G.M.; Sasser Jr., E.; Schlesinger, L.A. 2008. Putting the Service-Profit Chain to Work. Disponível em: <https://hbr.org/2008/07/putting-the-service-profit-chain-to-work>. Acesso em: maio 16, 2019.
Kotler, P.; Fox, K.F. 1994. Marketing estratégico para instituições educacionais. Atlas, São Paulo, SP, Brasil.
Kotler, P.; Hayes, T.; Bloom, P.N. 2002. Marketing de Serviços profissionais: Estratégias inovadoras para impulsionar sua atividade, sua imagem e seus lucros. 2ed. Manoele, São Paulo, SP, Brasil.
Las Casas, A.L. 2012. Marketing de Serviços. 6ed. Atlas, São Paulo, SP, Brasil.
Lovelock, C.; Wirtz, J. 2006. Marketing de serviços: pessoas, tecnologia e resultados. 5ed. Pearson Prentice Hall, São Paulo, SP, Brasil.
Machado, D.S. 2009. Filosofia Institucional: Missão – Visão – Valores do sistema de bibliotecas da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Monografia - Especialização em gestão de bibliotecas universitárias. Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Disponível em: <http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/18488/000730113.pdf> Acesso em: mar. 5, 2019.
Nannetti, M.A.; Mesquita, J.M.C.; Teixeira, L.A.A. 2015. A relação entre a satisfação dos funcionários e a satisfação dos clientes: estudo nas empresas de software do município de Belo Horizonte. Revista de Administração, 50: 56-72. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0080-21072015000100005&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: dez. 2, 2018.
Nguyen, N.; LeBlanc, G. 2001. Image and reputation of higher education institutions in student’s retention decisions. International Journal of Education Management, 15(6): 303-311. doi: 10.1108/EUM0000000005909.
Scott, C.; Jaffe, D.T.; Tobe, G.R. 1998. Visão, Valores e Missão Organizacional: construindo a organização do futuro. Qualitymark, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Yanaze, M.H. 2011. Gestão de marketing e comunicação: avanços e aplicações. 2ed. Editora Saraiva, São Paulo, SP, Brasil.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Quaestum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.