Barreiras e oportunidades para escolha do modelo de canal da agroindústria brasileira de fertilizantes

Authors

  • Lucas Roberto Gotelipe Martins FGV EAESP
  • Leandro Alves Patah

DOI:

https://doi.org/10.22167/2675-441X-20220606

Keywords:

agronegócio, cadeia de suprimentos, estratégia, modelo de canais, volume-variedade

Abstract

Given the dimension of Brazilian agribusiness and the direct relationship of agribusiness with the rural producer, this study seeks in the available literature to organize the different models of channels and their marketing and sales strategy, offering agents in the supply chain a view of the business and its complex distribution structure.

After a brief contextualization of the Brazilian agribusiness supply chain, the study, according to the general objective, and with support in the four main constructs, agribusiness, strategy, channel model and volume-variety matrix seeks to support and build a model for the analysis and direction of the chain's agents regarding the takeover of marketing, sales and distribution decisions for the Brazilian fertilizer agroindustry.

References

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Censo Agro 2017: Resultados definitivos. IBGE; 2017. Disponível em:<https://censos.ibge.gov.br/agro/2017/templates/censo_agro/resultadosagro/estabelecimentos.html>.

Balastreire L.A.; Coelho J.L.D. Aplicação Mecanizada de Fertilizantes e Corretivos. 2ed. Boletim Técnico, 7. São Paulo (SP): ANDA; 2000. Disponível em: <http://anda.org.br/wp-content/uploads/2018/10/boletim_07-1.pdf>.

Simões D.C.; Caixeta-Filho J.V.; Palekar U.S. Fertilizer distribution flows and logistic costs in Brazil: changes and benefits arising from investments in port terminals. Int. Food Agribusiness Manag. Rev. 2018; 21(3): 407-422. <https://doi.org/10.22434/IFAMR2017.0037>.

Barros G.S.C.; Castro N.R.; Silva A.F.; Fachinello A.L.; Gilio L. Os ganhos de produção se refletiram em geração de maior renda para o agronegócio brasileiro nas últimas décadas? REA. 2019; 17(2): 320-338. <https://doi.org/10.25070/rea.v17i2.7914>.

GlobalFert. Outlook GlobalFert 2020. 2020. Disponível em: <https://www.globalfert.com.br/outlook-globalfert/>.

Associação Nacional dos Distribuidores de Insumos Agrícolas e Veterinários (ANDAV). Pesquisa Nacional da Distribuição. 2ed. São Paulo (SP): ANDAV; 2017. Disponível em: <http://www.andav.com.br/wp-content/uploads/2017/12/ANDAV_em_numeros_2017.pdf>.

Markestrat. O Novo Protagonismo das Cooperativas: Relatório Executivo. Ribeirão Preto (SP): Markestrat; 2020. Disponível em <https://www.markestrat.com.br/o-novo-protagonismo-das-cooperativas/>.

Ministério da Agricultura, Pecuária e Abastecimento (MAPA). Brasil Projeções do Agronegócio 2019-2020 a 2029-2030: Projeções de Longo Prazo. 11ed. Brasília (DF): MAPASPA; 2020. Disponível em: <https://www.gov.br/agricultura/pt-br/assuntos/politica agricola/todas-publicacoes-de-politica-agricola/projecoes-do-agronegocio/projecoes-doagronegocio_2019_20-a-2029_30.pdf/view>.

McKinsey & Company. A mente do Agricultor Brasileiro na Era Digital. São Paulo (SP): McKinsey & Company; 2020. Disponível em <http://www.aeaprcuritiba.com.br/admin/arquivos/A%20mente%20do%20Agricultor%20Brasileiro%20na%20Era%20Digital%20[AGCO].pdf>.

Brynjolfsson E.; Hu Y.J.; Rahman M.S. Competing in the age of omnichannel retailing. MIT Sloan Management. Rev.2013; 54(4): 23-29. Disponível em: <https://sloanreview.mit.edu/article/competing-in-the-age-of-omnichannel-retailing/>.

Singh S.; Swait J. Channels for search and purchase: Does mobile Internet matter? J. Retail. Consum. Serv. 2017; 39:123-134. <https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2017.05.014>.

Slack N.; Chambers S.; Johnston R. Administração da Produção. 3ed. São Paulo (SP): Editora Atlas; 2009.

Buainain A.M.; Alves E.; Silveira J.M.; Navarro Z. O mundo rural no Brasil do século 21: a formação de um novo padrão agrário e agrícola editores técnicos. Brasília (DF): Embrapa Tecnologia; 2014.

Massruhá S.M.F.S.; Leite, M.A.A.; Oliveira S.R.M.; Meira C.A.A.; Luchiari Junior A.; Bolfe L.É. Agricultura digital: pesquisa, desenvolvimento e inovação nas cadeias produtivas. Brasília (DF): Embrapa; 2020. em: <https://www.embrapa.br/busca-depublicacoes/-/publicacao/1126213/agricultura-digital-pesquisa-desenvolvimento-e-inovacao-nas-cadeias-produtivas>.

Buainain A.M.; Lanna R.; Navarro Z. Agricultural Development in Brazil: The Rise of a Global Agro-food Power. London: Routledge; 2019. <https://doi.org/10.4324/9781351029742>.

Caixeta-Filho J.V. Logística para a agricultura brasileira. RBCE. 2010; 103: 18-30. Disponível em: <https://esalqlog.esalq.usp.br/caixeta-filho-j-v-logistica-para-a-agricultura-brasileira-revista-brasileira-de-comercio-exterior-v-103-p-18-30-2010>.

Moraes P.; Pereira F. Consolidação, fusões e aquisições no setor de distribuição de insumos agropecuários. PwCBrasil; 2020. Disponível em: <https://www.pwc.com.br/pt/sala-de-imprensa/artigo/consolidacao-fusoes-aquisicoes-setordistribuicao-insumos-agropecuarios.html>.

Vasconcelos F.; Cyrino A. Vantagem competitiva: os modelos teóricos atuais e a convergência entre estratégia e teoria organizacional. era. 2000; 40(4): 20-37. <https://doi.org/10.1590/S0034-75902000000400003>.

Sull D.; Turconi S.; Sull C.; Yoder J. Turning strategy into results. MIT Sloan Management Review. Massachusetts Institute of Technology; 2017. Disponível em: <http://mitsmr.com/2xxFtYo>.

Porter M.E. The Five Competitive Forces that Shape Strategy. Harv Bus Rev. 2008; 86: 79-93. Disponível em: <https://aggie-horticulture.tamu.edu/faculty/hall/EAGL/Strategy_readings/Five_Forces_Update.pdf>.

Lazarenko D. The Evolution of Sales and Marketing Alignment in Agriculture. Think Shift; 2021. Disponível em:<https://thinkshiftinc.com/blog/the-evolution-of-sales-and-marketing-alignment-in-agriculture>.

Lim S.F.; Srai J. Examining the anatomy of last-mile distribution in e-commerce omnichannel retailing: A supply network configuration approach. International Journal of Operations and Production Management. 2018; 38(9): 1735-1764.<https://doi.org/10.1108/IJOPM-12-2016-0733>.

Göβwein J.; Herlt A.; Rada I.; Wagner F. Managing your external supply system for innovation. McKinsey & Company; 2019. Disponível em: <https://www.mckinsey.com/business-functions/operations/our-insights/managing-your-externalsupply-system-for-innovation>.

Shen X.L.; Li Y.J.; Sun Y.; Wang N. Channel integration quality, perceived fluency and omnichannel service usage: the moderating roles of internal and external usage experience. Decis. Support Syst. 2018;109: 61-73. <https://doi.org/10.1016/j.dss.2018.01.006>.

Beck N.; Rygl D. Categorization of multiple channel retailing in Multi-, Cross-, and Omni-Channel Retailing for retailers and retailing. J. Retail. Consum. Serv. 2015; 27: 170-178. <https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2015.08.001>.

Wang W.; Li G.; Cheng T.C.E. Channel selection in a supply chain with a multi-channel retailer: The role of channel operating costs. Int J Prod Econ. 2016; 173: 54-65. <https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2015.12.004>.

Gao F.; Su X. Omnichannel Retail Operations with Buy-Online-and-Pick-up-in-Store. Manage Sci. 2017; 63(8): 2478-2492.<http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.2016.2473>.

Hsiao C.; Yen, H.J.R.; Li E.Y. Exploring consumer value of multi-channel shopping: a perspective of means-end theory. Internet Res. 2012; 22(3): 318-339. <https://doi.org/10.1108/10662241211235671>.

Shao B.; Wu C.; Li K. Competition in multi-channel supply chains. Acad Manage J. 2011; 14(2): 65-77.

Lu Q.; Liu N., Effects of e-commerce channel entry in a two-echelon supply chain: A comparative analysis of single- and dual-channel distribution systems. Int J Prod Econ. 2015; 165: 100-111. <https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2015.03.001>.

Taleizadeh A.A.; Sadegh Moshtagh M.; Moon I. Pricing, product quality, and collection optimization in a decentralized closed-loop supply chain with different channelstructures: Game theoretical approach. J. Clean. 2018; 189: 406-431.<https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.02.209>.

Saha S.; Sarmah S.P.; Modak N.M. Single versus dual-channel: A strategic analysis in perspective of retailer’s profitability under three-level dual-channel supply chain. Asia Pacific Management Review 2018; 23(2): 148-160. <https://doi.org/10.1016/j.apmrv.2017.03.001>.

Published

2022-07-29

How to Cite

Gotelipe Martins, L. R., & Alves Patah, L. (2022). Barreiras e oportunidades para escolha do modelo de canal da agroindústria brasileira de fertilizantes. Quaestum, 3, 1–15. https://doi.org/10.22167/2675-441X-20220606

Issue

Section

Article